مشارکت ۶۰۰ مکبر نوجوان و جوان در نماز‌های جماعت حرم مطهر رضوی مشهدالرضا(ع) آماده برگزاری جشن‌های باشکوه عید غدیرخم | جشن بزرگ عید غدیر در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود جشن ازدواج ۱۱۴ زوج دانشجوی مشهدی در حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد مردم و  خواص در  منطق حکومتی امام علی (ع) کتاب «عیدگاه» منتشر شد | بازسازی فضای تاریخی و بومی مشهد ویژه مخاطب نوجوان تبلور اندیشه‌های شریعتی، فراتر از ایران گفتاری از دکتر علیرضا واسعی در تحلیل وضعیت اجتماعی و سیاسی دوران امام علی‌النقی(ع) برپایی ایستگاه‌های نقاشی غدیر ویژه کودکان در حرم مطهر رضوی برگزاری ۵۰۰ جشن غدیر با همکاری مردم در مشهد بازگشت زائران بدحال از عربستان با اولین پرواز‌ها (یکم تیر ۱۴۰۳) چیستی عید غدیرخم در  تبیین پیامبراکرم‌(ص) بررسی شبهات مرتبط با «غدیر» | تلاش شکست خورده برای تحریف تاریخ میهمانی غدیر در ۳۰۰ شهر برگزار می‌شود ۱۰۰ هزار بوته و شاخه گل نذر عید ولایت شدند فضاآرایی ویژه حرم مطهر امام‌رضا(ع) به مناسبت دهه ولایت و عید سعید غدیر خم میراثبان نفائس خطی حرم رضوی | یادی از مرحوم میرزا مهدی ولایی، فهرست‌نگار کتابخانه حرم حرص پسندیده و ناپسند در اخلاق رضوی چرا به زیارت امام‌رضا(ع) حج فقرا گفته می‌شود؟ | جان به قربان تو شاها که حج فقرایی
سرخط خبرها

بازخوانی اشعار صحن و سرای حرم رضوی (۲)

  • کد خبر: ۱۴۳۴۱۱
  • ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
بازخوانی اشعار صحن و سرای حرم رضوی (۲)
علی باقریان

سال هاست که من، به اقتضای جایی که در آن سکونت داریم، از بالاخیابان، خیابان شیرازی، به بارگاه حضرت مشرف می‌شوم، حالا چه به قصد زیارت چه همراه دسته عزاداری چه برای رفتن به کتابخانه. به دلایل مختلف، زیاد پیش آمده که از ورودی‌های دیگرِ آستان هم داخل شوم، اما خب، برای من، راه رسیدن به حرم از بست شیخ طوسی می‌گذرد. البته درستش این است که زائر از خیلی قبل‌تر وارد فضای حرم شود، اما .... حالا کاری به این چیز‌ها ندارم؛ نمی‌خواهم، با حرف زدن از بی سلیقگی‌هایی که از ۱۰۰۰ متر آن ورتر شروع می‌شود و وسط کشیدنِ پای آن دیلاق‌های ناسازِ بی اندام، شما را تنگ حوصله و خودم را تنگ میدان کنم.

می‌خواستم بگویم برای دیدن این نمایشگاهِ گزیده هنر اسلامی حتما لازم نیست روانه شوی سمتِ صحنِ انقلابِ اسلامی و برای تبرک دستی به درهاش بکشی که بعدش بتوانی آن ایوان‌های تیموری و صفوی و نادری را ببینی یا بروی پای شیر‌های سقاخانه اسماعیل طلایی که ضمنا لبی هم‌تر کرده باشی؛ آثار هنری از همان اول جلوه گری می‌کنند و چشمت را می‌گیرند، حتی قبل از ورود به بست شیخ طوسی، قبل از کنارزدن فرش‌ها و خوش وبش با خُدّام، قبل از خواندن اذن دخول: اگر خوب حواست را جمع کنی و دل بدهی، از صد‌ها متر عقب‌تر ساختمانِ باشکوهِ حیرت انگیزی را می‌بینی که هزاران هزار اثر هنری را در خودش جا داده است، از جمله آن گنبد طلا و آن مناره‌ها را که آسمان را تنگ در آغوش گرفته اند؛ خودِ این بنا اثر هنری است و چه بسا همان اثر اصل کاری، همان طورکه پیش ازاین، ضمن بحث از هنر دینی، گفتم. اما، همان طورکه می‌دانید، در این نمایشگاه، تقریبا از همه هنر‌های دیداری اسلامی نمونه‌هایی می‌شود پیدا کرد، از معماری و کاشی کاری و امثال آن گرفته تا تذهیب و قالی بافی و خوش نویسی. شعر هم هست که در اصل یک هنر شنیداری است، اما جنبه دیداری هم دارد.

این نمونه ها، همه، از آثار برتر خالقانشان و فراتر از آن، حتی از نمونه‌های اعلا در شاخه خودشان محسوب می‌شوند، اما خب، راستش را بخواهید، خود من، ازآنجاکه ادبیات خوانده ام و سال‌ها شاگردیِ استادانِ بزرگِ خوش نویسی را کرده ام، خواه ناخواه، اول متوجه اشعار و کتیبه‌های حرم می‌شوم، بنابراین اینجا هم می‌خواهم با شعر و خوش نویسی شروع کنم؛ البته، فقط هم ازسرِ سلیقه و میل شخصی نیست: شاید بشود گفت که شعر، آن نوع شعری که بنابه کلام نبوی «حکمت» محسوب می‌شود، مهم‌ترین هنر مسلمانان است، خواه در عربی خواه در فارسی خواه در زبان‌های دیگر. در سرزمین‌های اسلامی و بین مسلمانان،  شعر چنان جایگاه برجسته آشکاری دارد که اصلا لازم نیست دراین زمینه شاهد خاصی بیاوریم.

امثال فَرَزدَق و دِعبِل و مُتَنَبّی یا فردوسی و ناصرخسرو و سنائی نه تنها در زمره شاعران برتر تاریخ اسلام قرار دارند، بلکه جزو سرآمدانِ هنرمندانِ مسلمان هم هستند. خوش نویسی ما هم که پیوند خیلی سفت وسختی با شعرمان داشته است، چنان که در تثبیت و گسترش دیگر معارف اسلامی، اعم از شعر و ادب، هم نقش بسیار مهمی ایفا کرده است. پس بیایید اول برویم سراغ شعر و خوش نویسی، شاعران و خوش نویسان، قاآنی‌ها و عباسی ها.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->